Filter eller inte?

F: I vår kommun diskuteras f.n. om införande av ett filter på alla skoldatorer som ska filtrera bort bl.a. pornografiska sidor på internet. Anledningen är att ett barn i lågstadiet tydligen har råkat se en sådan sida på skoltid.

Jag ställer mig väldigt tveksam till den åtgärden som enskild åtgärd, och tror att det finns många andra saker som skulle vara mycket effektivare om man vill ”skydda” barn från faror på internet. Framförallt tror jag mer på att lärare och föräldrar engagerar sig i hur barn använder internet.

Min enkla fråga är. Vad är för- och nackdelarna med att installera ett filter av detta slag? Finns det några artiklar i ämnet?

S: Den enda fördel jag kan se med  att införa filter på skolans datorer är att de vuxna i barnets närhet kan känna att de har gjort något. I själva verket är det en falsk bild men den kan möjligen ge tillfredsställelse i ett kortare perspektiv, t ex när en kommun eller skola vill markera för omvärlden att de arbetar för att skydda barnen. Det finns nämligen inget som tyder på att filter egentligen skyddar barn. Tvärtom, skulle man kunna säga eftersom ett filter riskerar att barnet inte är förberett för ett ofiltrerat internet, något som kommer att bli en verklighet förr eller senare. Det man gör när man filtrerar datorer är då snarare en otjänst. Dessutom riskerar man att de vuxna i barnets omgivning blir mindre aktiva när det gäller att prata om farorna. Stig Roland Rask som är en av de som jobbat längst med de här frågorna i Sverige brukar fråga om vi vill ha barn som inte porrsurfar för att de inte kan (alltså porren är bortplockad) eller för att de väljer att inte göra det (alltså för att vi fört över värderingar som gör att de väljer bort porr på skolans datorer, t ex). För en skola kan det vara en viktig fråga att ställa sig, alltså att göra det hela till en pedagogisk fråga istället för en teknisk.

Sen kan man tycka att små barn bör få leva ett liv utan att riskera att ramla in på snuskiga sidor men inte ens för detta syfte är filtren särskilt bra. Alla typer av filter är alltid osmidigare och osmartare än människor. Ett filter kommer aldrig att ta bort alla oönskade sidor och det kommer dessutom att ta bort en del önskade sidor. Hur talar man om för ett filter vad som är viktig information om sex och vad som är exploatering och oönskad sexualisering? Det kan vi människor inte ens enas om och det är ännu mer orimligt att överlämna sådana beslut till ett filter som måste programmeras för att kunna skilja önskat från oönskat.

Sen har vi frågan om kostnader. Att betala för en filterlösning som dessutom ska underhållas av tekniker år efter år kan ses som ett slöseri med skattepengar när det är så ineffektivt och i viss mån även kontraproduktivt. Om man skulle ta motsvarande summa pengar och lägga dessa på en pedagog som stöttar skolorna i deras arbete med ungas säkerhet på nätet kanske det är mer motiverat.

Jag har skrivit två artiklar om detta som båda är fria för nedladdning. Tyvärr är artiklarna på engelska. I Vad gör unga på nätet? skriver jag om detta också.

A Critical Perspective on Online Safety Measures

Young People and Online Risk i boken Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices

One thought on “Filter eller inte?

  1. Pingback: Net Nanny – Elza Dunkels om unga och nätet | IKT-Lerum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s