Informationsstress

F: Hur anser du att man kan förebygga att ungdomar generellt hamnar i en mental eller känslomässig stress i deras enorma och ständiga tillgänglighet? Med tillänglighet menar jag att man alltid finns åtkomlig via internet eller mobil (eller internet i mobil).

S: Jag är inte expert på just stress. Det finns mängder av aspekter att lägga på det man brukar kalla informationsstress. Det jag däremot funderar över är om vi inte lägger lite väl mycket skuld på just tillgänglighet när vi pratar om unga och stress. Det kan finnas andra förklaringar. Många av oss äldre blir stressade av att behöva hålla så mycket i gång samtidigt men det skulle kunna bero dels på att vi inte är vana, dels på att vi helt enkelt är äldre och trögare. Stressen bland unga kan ha fler förklaringar, till exempel tror jag att de ekonomiska nedskärningarna som drabbade skola och barnomsorg i slutet av 1980-talet är en långt större bov än mobiltelefoner och internet. Vi kanske bara vill ha något yttre att skylla på.

Samtidigt vet jag att många, oavsett ålder, kan tycka att det är skönt att bestämma sig för att stänga av datorn vid en viss tid, eller liknande. Datorer och mobiltelefoner är förföriska redskap som lätt slukar timmar av ens liv och det är självklart de vuxna som ska göra den bedömningen för barn räkning. Med respekt för vad de själva anser, men det behöver jag väl inte tillägga.

Kommentera

