Nakenbilder på nätet

Ur Nyhetsmorgons forum efter att jag var med och pratade om att lägga ut bilder på nätet 7 juli 2009.

F: Ang. ”ungas nakenbilder på nätet” :
Jag blev riktigt upprörd över forskarens uttalanden! Idag, mer än nånsin, behöver unga tjejer stärka sin INRE självbild. Det gör man genom att hitta saker man tror på, intressen som betyder något. Inte genom mer yta och jagandet efter tom bekräftelse! Att blunda för hur utnyttjade och objektifierade många unga tjejer blir, tycker jag är OANSVARIGT av en en forskare. Då har man inte sett hela bilden och konsekvenserna av sådana uttryck!

S: Jag håller helt med dig om att unga tjejer behöver stärka sin självbild men jag håller inte med om att nätet skulle motverka det. Tvärtom är det bra att synas och att se andra flickor och kvinnor, även om det skulle vara i ett sammanhang som inte alla tycker är så lyckade. Det kan vara lätt att som utomstående fördöma bloggar som man tycker är ytliga men jag tror inte att man har rätt att uttala sig om det.

Principiellt ser jag det som att man måste arbeta på flera nivåer samtidigt. Dels en övergripande nivå där vi alla måste sträva efter att flickor ska ha lika stora chanser som pojkar, att kvinnor ska ha lika hög lön som män, osv. I det ingår att se flickor för den de är och ge dem lika stor uppmärksamhet som pojkar redan idag får. Samtidigt måste man arbeta på en personlig nivå där varje individ måste kämpa med sitt eget liv. På den personliga nivån kan man inte skuldbelägga någon som hittar sätt att uttrycka sig, bli sedd, få ett jobb, osv. Och jag ser flickors öppenhet på nätet på just den här personliga nivån. Vi måste acceptera att vi har ett sexistiskt samhälle (eller – självklart – göra nåt åt det) och att alla flickor och kvinnor har ett sämre utgångsläge. Sen är det en bra idé att vi ständigt arbetar mot den här sexismen och försöker få ett jämställt samhälle. Sanningen är tyvärr att det i princip inte händer. Det finns inget som tyder på att vi går framåt i det avseendet – flickor har fortfarande lika litet talutrymme i skolan, kvinnor har fortfarande lika mycket lägre lön, får sämre vård, etc. Och det är ju fel, fruktansvärt fel! Men det ger oss inte rätt att döma ut flickors försök att skaffa sig en position de kan leva med.

Det kommer förmodligen inte vara nätet som sänker eller höjer flickors självförtroende, utan hur vi behandlar dem i riktiga livet. Vi borde ta chansen att se alla dessa flickor som lägger ut bilder vi tycker är för avklädda – se och uppmärksamma dem öga mot öga.

2 thoughts on “Nakenbilder på nätet

  1. hur hittar man typ bilder på dom som har blivit lurade inte för att jag äe intreserad men asså jag hatar värkligen människor som gör det!!!!! :@

  2. Pingback: 2010 i siffror « Net Nanny svarar på dina frågor

Kommentera

