Vänförfrågan

F: Jag har fått en vänförfrågan på Facebook från en person som jag kan inte för mitt liv påminna mig att vi setts. Ska jag acceptera?

S: Det där är nog en fråga som kommer att dyka upp mer och mer för många av oss. Det är ju så enkelt att skicka iväg en vänförfrågan men det kan kännas lite oförskämt att tacka nej. Samtidigt kan det vara skönt att inte vara vän med vem som helst på FB till exempel eftersom man kanske skriver privata saker där. Gränsen för vad som är vän och inte är olika för olika personer, vissa kan vilja ha träffat sina vänner på riktigt medan det i andra fall kan vara så att vänskapen frodas över nätet utan att en träff är nödvändig. Man får tänka på att det är trist att ha folk på sin vänlista som man helst inte vill höra ifrån och som man inte vill ska läsa statusmeddelanden, osv. Så du kanske ska tacka nej om du är osäker. Skulle du sedan stöta ihop med personen, online eller offline, och det visar sig vara en trevlig person kan du ju skicka en vänförfrågan. Ett annat sätt att resonera är att tacka ja till allt och inte bry sig så mycket vem som läser vad.

Kommentera

